120.000 besøgte tv-fredensborg.dk i 2017.

Mest læste: Glemt lige-ud-pil ved Nivå Havn set af 3.500.
Mest læste politiske historie: Partihoppere fra bl.a.  Liberal Alliance ca. 1.100 læste historien.

De seje bøffer på kroen

Blog Post af: John Stæhr



Efter en lang tur fra Nordsjælland til en kro i Jylland, var vi sultne. Efter at have tjekket ind på kroen, sad vi nu ved bordet i kroens restaurant og var klar til menuen. Desværre var oksekødet vi fik uspiseligt. Foto: John Stæhr

Jeg har valgt, ikke at nævne hvilken kro det drejer sig om, for det er uvæsentligt for min beretning. Og jeg ved at kroværten stadig kan huske det. Så det sker næppe igen. Men jeg synes at oplevelsen rejser nogle almene spørgsmål. Derfor fortæller jeg historien.

Kroværten beklagede
Jeg skal sige med det samme, at kroværten beklagede det, og tog maden af regningen. Så middagens værter - en forening vi er medlem af - ikke kom til at betale for det. Desuden gav han desserten uden beregning. Jeg syntes ikke, at det på tallerkenen så spiseligt ud. Det måtte en professionel da have observeret.
Under vores kamp med "bøffen" stod han noget af tiden og så på, bag ved os. Først da jeg klagede, skred han ind. Jeg må indrømme, at min klage ikke var særlig diplomatisk. Udsigten til at skulle gå sulten seng efter en lang dag, gjorde mig ærlig talt godt knotten.

Den seje "bøf".
Hvad var problemet med kødet. Jo det var nærmest råt. Og fyldt med sener. Det var uspiseligt. Og det var ikke kun det JEG havde fået på tallerkenen. De 5 - 6 medspisere i vores ende af bordet, måtte også opgive deres "bøf". Også deres mad blev taget af regningen. Efter at de havde rakt en hånden i vejret, som svar på kroværtens spørgsmål.  Men de klagede ikke - det havde jeg jo allerede gjort. Og det fik konsekvenser der rakte langt ud over besøget på kroen.

Kødet bedre i den anden ende af bordet
Det var tilsyneladende i vores ende af bordet at maden var kritisabel. For den anden halvdel af selskabet  - ved den anden ende af bordet - havde åbenbart ikke problemer med at tygge bøffen. De havde til gengæld observeret, at jeg havde klaget på udiplomatisk vis. Hvilket betød, at jeg kom i "bad standing" hos et par stykker. Heraf et bestyrelsesmedlem. Også en enkelt i vores ende af bordet opførte sig nu som en dybfryser over for mig.

Berettiget klage
Klagen var berettiget. For krofolkene undersøgte mit kød ude i restaurationskøkkenet. Værten kom tilbage og fortalte at kødet var fyldt med sener i derfor uspiseligt. Men jeg tror ikke, at de der opførte sig som dybfrysere opfattede den besked. Jeg blev ikke tilbudt noget andet i stedet.

Ugleset at klage over maden på en restaurant
Jeg har rejst meget, både i ind- og udland, og har derfor spist på utallige restauranter. Herunder nogle i den rigtig dyre ende af prisskalaen.  For det meste i professionelle sammenhænge. Sammen med andre erfarne "restaurationsgængere". Som naturligvis klager over, at der bliver serveret dårlig, eller uspiselig mad.

Men de såkaldte almindelige mennesker, som ikke så tit frekventerer restauranter. Synes at misbillige, når nogen klager over maden.

I bad standing
"Jeg vil ikke tale med dig", lød det fra et bestyrelsesmedlem. Som havde siddet ved den anden ende af bordet. Jeg har da tænkt på, om det kun var min klage-adfærd på Kroen, der fik ham til at være uforskammet. Jeg havde nemlig for nylig meddelt, at jeg ikke ville tages til indtægt for en beslutning klubbens medlemmer havde truffet. Bedt dem holde mig helt uden for. Men det er kro-klagen der får skylden.

Den anden dybfryser, ja vedkommende havde også måttet opgive sin bøf som uspiselig. Så jeg kom også her i tvivl om, hvad der var den virkelige  årsag til kulden.

Kroværten kunne godt huske det
Inden jeg skrev denne blog post, tog jeg lige kontakt til kroværten, for at høre hvordan han reagerede på sagen, her nogle måneder efter vores besøg på hans kro. Han kunne godt huske det.
På mit spørgsmål om, han syntes at min vrede var berettiget, svarede han:"Det ligger ikke til mig om at tage stilling til, om din vrede er berettiget eller ej. Det er en individuel følelse, som jeg på ingen måde kan  forholde mig til".

Han skriver også: "Det jeg derimod kan forholde mig til er, om vores mad har, på den pågældende aften, haft den rette kvalitet. Her jeg jeg for længst langt mig fladt ned. Beklaget vores fejl. Forsøgt efter bedste evne at få dem rettet".

Det har han ret i. Og derfor er der jo heller ingen grund til, for mig,  at udstille hvilken kro det drejer sig om. Selvfølgelig ikke.

Er det forbudt at klage over maden på en restaurant?
Oplevelsen rejser spørgsmålet. Hvor mange lægger bare kniv og gaffel - opgiver at spise, betaler og finder sig i det. For ikke at komme "bad standing" ved de omkringliggende borde?
Hvor mange restauranter og kroer slipper godt fra det? Maden i en restaurant er en vare. Og som med alle andre varer, skal man selvfølgelig klage, hvis den har mangler.

Hvis jeg ikke havde sagt noget, men gjort som ovennævnte. Så havde jeg måske ikke været i nærheden af "dybfryserne" ved arrangementet. De ville i hvert fald have manglet et påskud til deres opførsel.

Oksekød som det her kan være livsfarligt
Hvis du kommer ud for, at du ikke kan tykke et stykke oksekød der er fyldt med sener.  Så spyt det ud i en serviet. Forsøg ikke at synke det. Det kan sætte sig fast i spiserøret og blokere for luftrøret. Især hvis du har taget en lidt for stor bid. Man forventer jo, at man kan tygge det.

I mit liv kan jeg nævne to tilfælde. Det ene førte til døden. Det andet - takket være en tilstedeværende der vidste hvad man skulle gøre - blev klaret uden at personen kom noget til.
Men det er en skræmmende oplevelse, for der er kun ét forsøg. Hvis det ikke lykkes, må man håbe at ambulancen kan komme hurtigt. For den uheldige kan overhovedet ikke trække vejret. Så ring under alle omstændigheder 112 øjeblikkeligt - personen selv kan ikke selv gøre det.
De to tilfælde var IKKE på en restaurant.

Yderligere information

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information