Fredensborg Kommunes karikaturer af ældre mænd i Humlebæk



Prøv at ser her - sådan opfatter Fredensborg Kommune tilsyneladende sine ældre mandlige borgere. Ældre mænd, der er så uforskammede ikke at møde op i et dagcenter i Humlebæk.

Under dække af, at det er humor, og under overskriften "HERREVÆRELSET" bliver man, i en invitation til Humlebæk Dagcenter, præsenteret for disse tegninger. Som angiveligt forestiller ældre mænd i Humlebæk.  Se indbydelsen her.

Der skal nok være nogle, især yngre, der synes at det her er humoristisk. Men vi tror, at langt de fleste ældre, er trætte af at blive diskriminerende omtalt på denne eller andre måder. Og det hører under ingen omstændigheder hjemme i en kommunal skrivelse (red).

For at undersøge om det er Fredensborg Kommunes holdning til ældre, der  her gives udtryk for.
Vi kontaktede Pressechefen i Fredensborg Kommune, Thomas Hag.
Han svarede:
"Nogen gange skal der humor til at komme igennem med et budskab. Det synes jeg faktisk lykkes meget godt i denne invitation.
Jeg tror, man skal være meget negativ anlagt, hvis man ikke kan trække lidt på smilebåndet over invitationen. Så nej - jeg har ingen problemer med at vores dagcentre også bruger humoren som et redskab til at komme ud med et vigtigt budskab".

Invitationen er udsendt bl.a. til pressen af centerleder i Humlebæk Dagcenter, Ole Kjær Hansen.

Vi har bedt Borgmester Thomas Lykke Pedersen (S) om en kommentar. Han skriver:
- Jeg synes, at invitationen er harmløs – og jeg er glad for, at dagcentrene gør en indsats for at få flere mænd til at møde op og deltage i aktiviteterne.
Det er både godt for mændene og for det sociale fællesskab i centrene.
Og borgmesteren fortsætter: "Generelt skal man selvfølgelig være påpasselig med at bruge kommunikationsformer, der kan støde visse befolkningsgrupper, men jeg kan altså ikke se, at der skulle være et problem her. Med venlig hilsen Thomas Lykke Pedersen.

Vi har bedt om en uddybning af svaret fra Borgmesteren.
Kære Borgmeseter Thomas Lykke Pedersen
 Tak for dit svar, som er sat ind i artiklen. Men, jeg vil gerne have afklaret, hvor grænsen for det harmløse ligger? Og, om det er den enkelte medarbejder i Fredensborg Kommune der fastsætter hvad der er harmløst? Med venlig hilsen John Stæhr tv-fredensborg.dk

Vi har ligeledes bedt medlem af Social- og Sundhedsudvalget, Kristian Hegaard (R) om en kommentar. Han siger:
"Først og fremmest synes jeg det er meget vigtigt, at der er fokus på, hvordan man fremstiller den ældre del af befolkningen. Det skal ske med respekt, da de har bidraget til samfundet i mange år.
I forhold til de konkrete billeder har jeg selv ikke så meget mod dem. Hvis der derimod er nogle ældre i kommunen, som finder dem stødende, så er det vigtigt, at det tages hensyn til det".

Sådan læser du dokumentet -
(vejeledning i at læse et kommunalt brev):


Brevet: Herreværelset.doc. Gå hen til papirkurven, tag papiret op og ret det ud - eller brug linket her. Hemmeligheden ved forståelsen af brevet er: "Læs det bagfra".

Glem de øverste to-tredie-dele af brevet. Det er bare støj. For hele meningen med brevet står nederst.
Som du, efter denne oplysning, vil opdage - handler det om, at Humlebæk Dagcenter gerne vil høre, hvad der kan få dig til at komme i centret. Som der står:
"Hvad skal der mon til? Nu spørger vi herrerne i Humlebæk!".

Altså, hvad skal der til for at du gider komme i Humlebæk Dagcenter.

Du har helt sikkert overset denne detalje. For de tre tegninger øverst er for barnagtige for de fleste voksne. Og teksten nedenunder opremser alle de aktiviteter, som du forvejen ikke gider gå til. Ja du bliver oven i købet gjort opmærksom på, at du nærmest vil være ene "hane" i kurven blandt alle kvinderne. Det var vel her du smed brevet i papirkurven. Jeg nåede heller ikke selv længere i brevet før i dag.

Men det er heller ikke information beregnet for dig. Det er  dagcentret der gør reklame for sig selv, og alle de ting de gør for dig - men som du ikke gider deltage i.
Hvorfor: Jo de vil sikkert gerne vise de høje herrer i kommunen, at de skam gør noget. Og at det er din skyld at tingene ikke lykkes for dem. Jeg kan ikke se anden mening med det i konteksten. Kan du, så lad mig det høre!

Men altså, prøv at læse brevet bagfra - så vil du opdage, at kommunen faktisk ønsker at høre din mening. Så vil du sikkert sige: "Hvorfor sagde de det ikke med det samme". Rigtigt: Det spørgsmål behøver man ikke at være professor i kommunikation for at stille.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information