Nivaagaard: Museumsdirektøren fortæller om lånte mesterværker


Carl Blochs Portræt af H.C. Andersen og Ludvig Brandstrups buste af Johannes Hage
Foto: Nivaagaards Malerisamling

Det ville givet have glædet Malerisamlingens grundlægger Johannes Hage at se Carl Blochs maleri af H.C. Andersen, der regnes for et af de bedste portrætter af den verdensberømte forfatter, indgå i museets samling af dansk guldalder. Johannes Hage kendte H. C. Andersen personligt, og Andersen omtaler i et af sine breve fra Paris et møde med den unge Hage, der som Andersen foretog flere togrejser rundt i Europa, når han var på udkig efter nye kunstindkøb. Nu holder de igen hinanden med selskab - denne gang i Søjlesalen på Nivaagaards Malerisamling.

Tirsdag den 5. marts kl. 17 er der særomvisning på Malerisamlingen ved museumsdirektør Andrea Rygg Karberg, der vil fortælle om den nye ophængning af museets faste samling, heriblandt om de to mesterværker: Carls Blochs Portræt af H.C. Andersen, 1869, og Wilhelm Marstrands Liggende model, 1833.

Malerierne er udlånt til museet de kommende ti år af en privatsamler i Schweiz, der købte de to værker på auktion i Danmark for godt 20 år siden. Værkerne fik efterfølgende nedlagt eksportforbud, da Kulturværdiudvalget anså dem for at være for nationalt værdifulde til, at de kunne forlade landet. Siden har malerierne været opbevaret i en bankboks i København.

De to værker supplerer på fineste vis museets kunstsamling fra den danske guldalder. Nivaagaards Malerisamling har i forvejen en betydelig samling malerier af Wilhelm Marstrand, som var en nær ven af museets stifter Johannes Hage og hans familie. Også Carl Bloch er repræsenteret på museet med to populære værker.

Særomvisningen byder også på fortællinger om andre udvalgte værker fra museets samling af renæssance, barok og dansk guldalder i den nye ophængning.

Gratis for årskortholdere eller når entreen er betalt.

Cranach og renæssancen
Også lørdag den 2. marts kl. 14-14.50 byder museet på omvisning i museets faste samling.
Den tyske kunstner Lucas Cranach oplevede reformationen på nærmeste hold. Han var ven med Martin Luther, som han malede flere portrætter af. Ikke desto mindre talte Cranach både katolikker og protestanter i sin kundekreds, som han betjente fra sit store værksted i Wittenberg.

Ingen tilmelding. Billetter frigives 30 min. før. Gratis for årskortholdere eller når entreen er betalt.

Yderligere information

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information