Svar til Jørgen Cseh

Af: Thomas von Jessen, byrådsmedlem (C)

Vi glæder os overordentligt over vores enighed med formanden for Fredensborgs lærerkreds om, at aftaler om lærernes arbejdstid i tillid skal indgås lokalt mellem lærere, skoleledelse og skolebestyrelse. Vi anerkender i meget høj grad det innovative pædagogiske arbejde, der gøres her, som har ført til, at Fredensborgs skolevæsen har indhøstet priser og anerkendelse. Vi håber tilmed på, at overenskomsten her åbner mulighed for, at forskellighederne mellem skolerne kan få lov til at blomstrer lidt mere, naturligvis stadig inden for rammerne af de nationalt fastsatte faglige mål. Det er dog mest praktisk, at eleverne har nogenlunde samme ballast, når de skal videre.

Ser man ud over vores kommunegrænse, er der imidlertid mange eksempler på et stort behov for nytænkning rundt omkring. Det så vi senest med tv-serien ”9z mod Kina”. Den konservative opskrift på en løsning af dette er: Nationalt fastsatte faglige mål og netop et højt ambitionsniveau, når det gælder kernefaglighed, koblet decentrale aftaler med lokale hensyn på skolerne om, hvordan disse mål skal nås. Vi er ikke tilhængere af topstyring og automatik, når det f. eks. gælder sådan noget som forberedelsestid. Det aftales bedst lokalt, hvad vi fortsat er enige om.

Her hos os har vi også med glæde noteret os, at vores partifæller på Christiansborg, i forhandlingerne om en skolereform, står fast på, at børnenes hverdag ikke skal komme til at ligne de voksnes. Børn er børn. Børns hverdag er hverken staten eller kommunens ejendom. Siden Ritt Bjerregaard som undervisningsminister i 1970’erne udsendte sin store plan ”U90”, der ligner Antorinis forslag langt hen ad vejen, har Det konservative Folkeparti trådt på bremsen, så børnenes hverdag ikke bliver statens ejendom, men at råderetten fortsat ligger i familierne. ”Det er et socialistisk eksperiment”, som vores partileder så rigtigt har sagt det om Antorinis forslag. Vi glæder os også over, at en hel del andre partier i oppositionen er nået til den samme opfattelse.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information