Småbåde lades i stikken i Nivå Havn


Takket være konduite og god service fra SOS Dansk Autohjælp i Fredensborg, fik vi bil, trailer og båd sikkert  hjem fra Nivå Havn. Vi var kørt uhjælpeligt fast, på grund af de ringe faciliteter havnen byder på. Arkivbillede nov.  2014.  Foto: John Stæhr

"Du kan ikke tage din båd op lørdag - for da har vi bådoptagning hele dagen", sådan lød svaret fra havnefogeden i Nivå Havn. Vi skal have vore lille båd op og kørt væk på trailer.
Jeg nævner det for at vise, at man ikke bare, som i andre  havne, kan køre ned og hente sin båd med traileren. Flere ting skal "gå i hak", for at det kan lade sig gøre. Det er urimeligt.
Men havnefogeden kan jo ikke klandres for de dårlige forhold i Nivå Havn. Og det er selvfølgelig ikke nogen god dag, når mange både skal hejses op på land.

Det kan også være fordi det blæser for meget, den dag vores hjælper kan

Vi kunne normalt sagtens gøre det dagen efter, om søndagen. Eller andre dage. Men på grund af de ringe forhold, er vi nød til at have hjælp fra en anden bil til at trække bil og trailer op fra sandet. Bilens ejer kunne desværre kun hjælpe lørdag. Det er slemt at skulle udsættes for den slags problemer. For nogle dage siden overværede vi det samme, da en af vores nabobåde i havnen skulle på land samme sted,  på samme måde. De kørte også uhjælpelig fast.

Der er ingen trailer-rampe på Nivå Havn - andet end en af træ, som ikke kan bære bil, trailer og båd. Så man må forsøge sig med "jollestranden" inde i havnen. Men der skal man køre i sand - og risikerer at køre fast, så man må have hjælp af et redningskøretøj fra SOS i Fredensborg.

risikerer at lide samme skæbne som en Nivå-sejlbåd for nylig, der strandede på revlen lige uden for havnen.Så kan man sejle til Rungsted, hvor de har en rampe til trailere. Men netop denne gang har vi problemer med motoren. Og risikerer at lide samme skæbne som en Nivå-sejlbåd for nylig, der strandede på revlen lige uden for havnen. Arkivbillede. Foto: John Stæhr.





På havnen er der også en kran, som sagtens kan løfte den lille båd op, men den er ikke godkendt. Det betyder at forsikringen ikke dækker, hvis der sker et uheld.På havnen er der også en kran, som sagtens kan løfte den lille båd op, men den er ikke godkendt. Det betyder at forsikringen ikke dækker, hvis der sker et uheld.
Arkivfoto 2006. Foto: John Stæhr.

Nivå Havn har altid været domineret af bådejere med større både, især sejlere. Der ikke har brug for at tage båden op med trailer. Forslag om at skabe fast grund under hjulene på den indre jollestrand, er hver gang blevet afvist af ledelsen i Nivå Havn.


Tidligere har vi klaret problemerne ved, at en flink nabo, med en firehjulstrækker har trukket båden op for os. Men det er ikke længere en mulighed.

Simpelt at skabe fast grund under hjulene
Man kan sagtens støbe et par betonspor på jollestranden. Det er nemlig let at støbe med beton under vandet. Men som sagt, det er blevet afvist hver gang vi har stillet forslag om det.

Det er rigtigt, at Nivå Havn ikke har plads til trailerparkering. Til de mange trailerbåde som ikke har hjemsted i havnen. Derfor kunne man forbeholde "betonsporene" til havnens brugere. Som jo kører hjem og sætter traileren bagefter. Jollestranden er i forvejen aflåst med en kæde, som kun havnefogeden kan låse op.
Samtidig belaster havnens brugere, med små både, ikke havnens sparsomme plads til vinteropbevaring, for bådene køres væk fra havnen.

Så på søndag skal vi endnu en gang satse på den nervepirrende bådoptagning fra sandstranden i Nivå Havn. Som med stor sandsynlighed resulterer i, at vi kører uhjælpelig fast med bilen. Så vi må have en anden bil til trække os op. For længere oppe er der fast grund under hjulene.

Der er lagt op til - i den nye organisering af Nivå Havn - at priserne sættes op til samme niveau som rigmandshavnen i Rungsted. Hvis man gør det, så bring i det mindste havnens faciliteter i orden. Nivå Havn har heller ikke, som Rungsted, mulighed for at tanke brændstof.
Hvilket  er et problem for de større både. Ikke os med de små.

Vi har i et høringssvar forlangt, at de almindelige bådejere i Nivå Havn, som betaler for at have en havne plads, får en repræsentant i den nye styrelse af havnen.

Yderligere information

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information