Små børns sprog skal styrkes i Fredensborg Kommune

Små børns sprog skal styrkes i Fredensborg KommuneMed projektstøtte på i alt 1,5 mio. kr. fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, LB Fonden og TrygFonden er det nu muligt for Fredensborg Kommune at gennemføre projekt ”Sproggaven” i kommunens dagtilbud med fokus på de mindstes sprog.


Foto: Fredensborg Kommune.





Dagtilbud af høj kvalitet på 0 – 6 års området kan have afgørende betydning for børns sproglige udvikling og med projekt Sproggaven sættes der nu yderligere fokus på små børns sprog i kommunens dagtilbud. Baggrunden er bl.a., at andelen af skolestartere i kommunen med alderssvarende sprogfærdigheder i en årrække – og stadigvæk – ligger noget under landsgennemsnittet.

”Jo bedre sprogfærdigheder, børnene møder skolen med, jo større udbytte får de af undervisningen allerede fra skolestart – og jo bedre bliver, i hvert fald statistisk set, deres muligheder senere i livet”, siger udvalgsformand for Børne- og Skoleudvalget Hanne Berg.

Projektet er 4-årigt og indebærer ud over udvikling og implementering også løbende opfølgning samt følgeforskning ved Nationalt Videncenter for Læsning.
”Med projektstøtten fra de tre fonde har vi fået en unik mulighed for i samarbejde med videncentret at udvikle et værktøj, som ikke blot virker på papiret, men også tager udgangspunkt i og har en bred forankring i den pædagogiske praksis. Jeg glæder mig til at følge projektet, som har et stort forebyggende potentiale”, siger Hanne Berg.

Metoden i Sproggaven er en udvidet form for dialogisk læsning. Det vil sige, at der knyttes lege og aktiviteter til bøgernes indhold og sprog. Legene og aktiviteterne skal styrke både børnenes sproglige udvikling og deres opmærksomhed på og tidlig anvendelse af skriftsprog.

En lignende metode blev afprøvet i kommunens børnehaveklasser tilbage i 2013-2014. Her viste metoden sig at være meget effektiv i forhold til at styrke de kritiske forudsætninger for at lære at læse og stave hos de sprogligt udfordrede skolestartere. Ikke mindst de tosprogede elever profiterede stort af tilgangen.

”Fra forskning ved vi, at en tidlig offentlig indsats, bl.a. i dagtilbud af høj kvalitet på 0-6 års området, kan have afgørende betydning for børns sproglige udvikling. Det er på den baggrund, at vi nu sætter massivt ind i forhold til at understøtte og videreudvikle det pædagogiske sprogarbejde”, siger direktør for Børn, Kultur og Sundhed, Lina Thieden.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information