IT-bus skal hjælpe borgere med at få digital post

E-bibliotekDe næste par uger kan borgerne kombinere weekendindkøbene med praktisk og brugbar information om digital post, når Fredensborg Kommune sender den nye IT-bus på rundtur i kommunens indkøbscentre.
Turen sker for at gøre kommunens borgere opmærksomme på vigtigheden af at få oprettet en digital postkasse.

Fra 1. november 2014 skal alle landets borgere mellem 15-65 år kunne modtage post fra det offentlige via en digital postkasse. Det betyder, at borgerne indtil da aktivt selv skal oprette en digital postkasse. Derfor søsætter kommunen nu en større informationskampagne frem mod skæringsdatoen. Første skridt på vejen er IT-bussen, hvor to af kommunens digitaliseringskonsulenter de næste par fredage er med for at hjælpe Fredensborg Kommunes borgere med at blive tilmeldt digital post.

”Den digitale postkasse har mange fordele. For borgere handler det om på en lettere og mere smart måde at samle dialogen med det offentlige i et sikkert digitalt arkiv og på den måde undgå de mange papirer, der bliver væk. For os i kommunerne sparer vi både tid, porto og papir. Tid og penge der i stedet kan bruges på andre serviceområder. Men ikke alle kender endnu til den digitale postkasse eller har måske svært ved at bruge den. Derfor skyder vi nu en kampagne i gang, der skal hjælpe vores borgere i kommunen med at kunne betjene sig selv digitalt. Det er en udvikling, som allerede er godt i gang i landets kommuner,” siger Nina Allin Jensen, souschef i Center for Digitalisering og IT, Fredensborg Kommune.

I dag har godt 24 % af kommunens borgere indtil videre oprettet en digital postkasse. I særlige tilfælde kan borgere dog blive fritaget, hvis borgeren f.eks. har et særligt handikap, ikke har en computer eller har sprogvanskeligheder, der medfører, at borgeren ikke kan modtage sin digitale post.

Sådan får du en digital postkasse:
  1. Klik på ”Post” på www.borger.dk
  2. Log på med NemID eller digital signatur.
  3. Klik på ’Få en postkasse’
  4. Læs og acceptér vilkårene og klik på ’Næste’.
  5. Skriv dit navn og din e-mail-adresse og klik herefter på ’Næste’.
  6. Skriv dit mobilnummer, hvis du ønsker at modtage servicebeskeder som SMS. Klik herefter på ’Næste’.
  7. Sæt hak i ’Alle offentlige myndigheder’. Klik på ’Næste’.
  8. Klik herefter på ”Godkend”.
  9. Du har nu oprettet din digitale postkasse.

Fakta:
IT-bussen holder ved udvalgte indkøbssteder i kommunen:
  • Fredag d. 21. juni, kl. 13-16 – Humlebæk: Humlebæk Center
  • Fredag d. 28. juni, kl. 13-16 – Nivå: Nivå Center
  • Fredag d. 5. juli, kl. 13-16 – Kokkedal: Holmegårdscenteret

Yderligere information

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information