Per Frost Henriksen, Nivå - opnåede  20 procent benzinbesparelse
efter halv times undervisning.

Opel bad en erfaren økonomibilist give Per Frost Henriksen - en almindelig hverdagsbilist - undervisning i økonomisk kørsel i en Opel Meriva. Efter en halv times køreundervisning sparede han ca. 20 procent benzin på en rute med både bykørsel og landevejskørsel.
Efter en halv times undervisning forbedrede Per Frost Henriksen sit gennemsnitlige benzinforbrug i Opel Meriva testbilen fra 14,8 km/l til 17,7 km/l.
Efter en halv times undervisning forbedrede Per Frost Henriksen sit gennemsnitlige benzinforbrug i Opel Meriva testbilen fra 14,8 km/l til 17,7 km/l. Per Frost Henriksen ved OK i Nivå Center.  I fremtiden bliver der længere mellem tankningerne. Foto: John Stæhr

Det kræver ikke særlige forudsætninger eller evner at vride ekstra dråber ud af en benzin- eller dieselbil.

Det viser et forsøg, hvor Opel bad en erfaren økonomibilist undervise en almindelig hverdagsbilist i, hvordan han får sin bil til at køre længere på literen. Per Frost Henriksen fra Nordsjælland fik undervisning i en Opel Meriva af tidligere Danmarksmester i rally John Stæhr. Efter mindre end en halv time bag rattet med gode råd fra den tidligere rallykører opnåede Per Frost Henriksen en besparelse på 20 procent i gennemsnit på en rute med både bykørsel og landevejskørsel. Faktisk var hans gennemsnit på 17,7 km/l efter undervisningen, hvilket er næsten 3 km/l bedre end det officielle forbrugstal for Opel Meriva 1,4 Turbo med 140 hk, der er på 14,9 km/l opgjort efter EU-normen. På årsbasis svarer besparelsen ved 20.000 kilometers kørsel til mere end 2000 kr. for Per Frost Henriksen.

”Jeg fik en række fif til, hvordan jeg kan forbedre min kørsel, så den bliver mere økonomisk. Jeg lærte blandt andet, at det er optimalt for Meriva med seks gear at skifte gear ved 2500 omdrejninger og ofte springe fjerde gear over og gå direkte fra tredje til femte gear. Det gælder nemlig om hurtigt at nå op i de høje gear, hvor motoren snurrer med færre omdrejninger”, siger Per Frost Henriksen.

”Det var også en overraskelse for mig, hvor få omdrejninger bilen kan køre med, når man har nået sin rejsefart, så jeg lærte hurtigt at skifte til femte og sjette gear. Bilen bruger jo mest brændstof under acceleration navnlig op ad bakker, og man kan spare mange dråber ved at køre efter vejforholdene. For eksempel ved at udnytte bakkerne nedad til at få fart i bilen, og så kan man lette lidt på speederen, når man skal op ad bakke igen”.
”Det var en overraskelse for mig, hvor lave omdrejninger en moderne bil kan køre med uden at få problemer”, siger Per Frost Henriksen. Det var en overraskelse for mig, hvor lave omdrejninger en moderne bil kan køre med uden at få problemer”, siger Per Frost Henriksen. Foto: John Stæhr.

Hos Opel Danmark er man ikke overrasket over, hvor store forbedringer af deres brændstofforbrug almindelige bilister kan opnå blot ved at køre rigtigt.
”Bilfabrikkerne bruger enorme summer på at udvikle og implementere brændstofbesparende teknologier i de nye biler, men i realiteten kan brugeren af bilen opnå mindst ligeså store besparelser blot ved at køre med omtanke”, siger informationschef hos Opel Danmark, Erik Morsing.
.
”Nogle bilejere bliver skuffede over, at de ikke kan opnå samme brændstoføkonomi, som forbrugstallet efter EU-normen angiver. Men det kræver lidt omtanke af køre økonomisk, indtil man får indarbejdet teknikken, så det bliver en vane. Og så må man være klar over, at længden af ens køreture, antallet af passagerer, temperaturen, bilens vedligeholdelse og ikke mindst dæktrykket alt sammen har indflydelse på brændstofforbruget.”

EU-normen for brændstoføkonomien opgøres efter en standardmåling fastlagt af EU, og denne måling skal alle biler igennem før de må indregistreres i et EU land. Lovgivningen i Danmark påhviler de danske bilforhandlere og bilimportører at oplyse om dette forbrugstal i forbindelse med markedsføring og annoncering for bilerne.

”Desværre bliver EU-normen ofte opfattet som bilfabrikkens garanti for, hvor langt en bil kører på en liter brændstof, men det er i realiteten et tal, som fremkommer efter en ganske bestemt og ensartet målemetode bestemt af EU og FN system. Ens forbrug afhænger meget af den måde, bilen bliver kørt på og andre faktorer som vind, temperatur og vejtype. Men som forsøget viser, er det ikke umuligt for almindelige hverdagsbilister at opnå et forbrug, der svarer til bilens EU-norm”, siger Erik Morsing.

Forslag til videre læsning:
www.oekonomikoersel.dk - Kør grønt - Økonomikørsel - Hvad er økokørsel, sådan gør du

{youtubegallery=per frost koer groent}
Se videoen hvor Per Frost Henriksen fortæller om at Køre Grønt efter sit lynkursus.

Per Frost Henriksen er medlem af byrådet i Fredensborg Kommune. Formand for Fritids- og Erhvervsudvalget. Formand for DGI i Nordsjælland og forretningsudvalget for Nivå Havn.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information