Plug-in-hybridbiler fritages muligvis for afgift


Opel Ampera, den første plug-in-hybridbil på det danske marked - vi har prøvet den.
Foto: John Stæhr

Plug-in hybrid biler udleder
50 - 75 % mindre CO2 end en almindelig bil. Det vurderer Trafikteknologigruppen's projekt,  som Trafikstyrelsen har givet tilskud til.
I regeringens nye klimaudspil, Klimaplan 2013 - klimakataloget - vil man forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler, og  fritage plug-in-hybridbiler for afgift.

Tv-fredensborg.dk har kørt i rene el-biler og i plug-in-hybridbilen Opel Ampera. Og vi er ikke i tvivl. Hvis el-biler skal have succes, så må man satse på plug-in-hybridbiler. Den løser det største problem for rene elbiler, nemlig rækkevidden som er stærkt begrænset. Plug-in-hybridbilen klarer det meste af dit kørselsbehov på el. På de lange ture slår man så over på benzin. Og er altid sikker på at kunne køre hjem igen.

Lad os se på hvad forskellen på en elbil, en hybridbil og en plug-in-hybridbil er.
  • El-bilen oplades fra en stikkontakt, eller en ladestander på parkeringspladser.
  • Hybridbilen, kører på benzin - men  oplader et batteri eller driver en elmotor, som trækker bilen.
  • Plug-in-hybridbilen oplades som elbilen fra stikkontakten eller ladestanderen. Men har også en benzinmotor, som leverer strøm til en elmotor og batteriet. Når batteriet er tømt for strøm fortsætter man på benzin.
Elbil der også kan køre på benzin

Plug-in-hybridbilen Opel Ampera klarer mellem 40 og 83 km. på en el-opladning. Og først når man kører længere væk, starter benzinmotoren. Men man kan også selv skifte ved tryk på en knap. Ifølge el-bilfirmaet Clever er  det daglige kørselsbehov omkring 50 km. for de fleste. Problemet med den rene el-bil er, hvad gør man så på de længere ture. Her dur el-bilen ikke.

Fører pladsen med kanp skifter mellem el og benzinMotorrummet med el og benzinmotor
Med en knap skifter man mellem el og benzin, den lysende blå knap er tænd og sluk - ligesom på dit fjernsyn. Motoren er kompakt. Står den på eldrift med motoren tændt, starter benzinmotoren, når du åbner frontklappen. Der er 380 volt, så GM har sikret, at man ikke får stød. Hvis man skulle stikke fingrene ned til de orange ledninger. Fotos: John Stæhr

Vi har været med i projektet "Test en el-bil" i Fredensborg kommune, og det var nervepirrende aldrig at vide, om der var strøm nok til at komme hjem igen. Danskerne har da også fravalgt elbilen. Der sælges næsten ingen. Selvom el-bilfirmaerne hævder, at 60 % er positive over for elbilen. Det viser deres undersøgelser. Der er ikke noget at sige til, at el-bilen bliver fravalgt med de begrænsninger den har. Når det bliver alvor, og man skal til lommen for at købe en el-bil, så får de fleste gummiarm. Og vælger en af de små billige benzinbiler i stedet.

Når der for alvor  kommer gang i produktionen af den kombinerede el- og benzinbil, plug-in-hybridbilen, så priserne kommer ned, er prisen og frygten for at løbe tør for strøm fjernet som argument mod elbiler. For man kører bare videre på benzin, når strømmen er brugt.
Indtil nu er det kun tre af disse biler der kan købes. Med den høje afgift er de alt for dyre. Fjernes afgiften bliver prisen på Amperaen ikke 588.000 kr. som nu, men ca. 314.000 kr.. Og så er den jo til at komme i nærheden af, for os der nyder at køre elbil. For det er altså rart at bevæge  sig fuldstændig lydløst gennem landskabet. Og vide, at når man kører ind i en by, så bidrager man IKKE til luftforureningen.

Opel ampera siger en lyd som advarer fodgængereNoget af det som umiddelbart er rart ved elbilen, er, at den trækker godt helt nede fra stilstand.  Den er lydløs - og det er en fornøjelse at høre musik i den.  Amperaen har en knap man kan aktivere, så der kommer en advarende lyd fra bilen, af hensyn til fodgængere og cyklister.
Amperaen har automatgear. Og når du bremser - også med motoren - oplades batteriet. Foto: John Stæhr

Med en 150 hestes el-motor er det ikke nogen sinke i trafikken. Og så har den et forbrug efter EU-normen på 83,3 kilometer på literen ved blandet kørsel. Hertil kommer strømmen fra elnettet. Rækkevidden på el, er som sagt op til 83 km. Men 50 km. er nok mest realistisk. Og det er jo lige præcis hvad el-bil operatørerne hævder, at de fleste af os har brug for i det daglige. Da vi kørte i Ampera brugte vi kun benzinmotoren i nødstilfælde, eller på længere ture.

En afgiftsfritagelse vil give bilfabrikkerne et incitament til at speede udviklingen hen mod billigere plug-in-hybridbiler op. Og der vil komme mange flere elbiler på gaden end i dag. Til gavn, ikke kun for miljøet med det sparede CO2, men også for alle dem der er generet af luftforureningen i de store byer.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information