Kevin Magnussens VM-point - Red Bull: Vi brugte vores egen sensor

Kevin Magnussens 2. plads i Australiens Formel 1 Gran Prix 2014Kevin Magnussens 2. plads i Australiens Formel 1 Gran Prix 2014, er netop i disse timer i spil i Paris. Hvor FIA's Appel-høring er i gang.

Red Bull har indrømmet, at de kørte med deres egen sensor. Og ikke den FIA-godkendte Gill-sensor. Det gav dem en fordel på 0,4 sekund per omgang. Og var årsag til at Kevin Magnussen ikke kunne komme forbi Ricciardo i Australien. Kevin ville være blevet nr. 2 over målstregen.

Beholder K-Mag sin 2. plads? Foto: McLaren


Sidste:
Mercedes kræver sanktioner mod Red Bull. I stedet for at følge reglerne og bruge den FIA godkendte Gill-sensor, valgte Red Bull at bruge den hurtigste sensor i Australien, deres egen.
Når FIA valgte, at man kun måtte bruge deres godkendte fra Gill, var det netop for, at det hele ikke skulle gå op i "sensor-race". Og for at sikre et mere grønt Formel 1.

Red Bull's baggrund for anken, er, at de mener, at det ikke er en regel. Men en hensigtserklæring fra FIA. Og at de derfor ikke har overtrådt nogen regel. Altså en stor del af grundlaget for det nye grønne Formel 1. Som alle andre retter sig efter. Afgørelsen falder tirsdag morgen.

Red Bull forklarer, at med FIA's sensor kørte de 0,4 sek. langsommere pr. omgang. Og australieren Daniel Ricciardo  ville aldrig have opnået den 2. plads han fik med FIA's sensor. En 2. plads, som han senere blev frataget. Det skriver det britiske blad Autosport fra Paris.

FIA har tidligere forklaret:
At de havde konstateret via telemetrien, at Red Bull-raceren havde et større benzin-flow, end tilladt. Og FIA's dommere havde henstillet til teamet at de nedsatte flowet. Hvilket Red Bull ignorerede.

Under fremlægning af beviser mandag i FIA's appel-domstol i Paris, hævdede Red Bull, hvad de beskrev som en unøjagtig fuel-flow sensor-aflæsning  (gennemstrømnings sensor), havde kostet dem 0,4 sekund per omgang i Melbourne.

Ricciardo kørte i mål som nr. 2 - men blev diskvalificeret for hele tiden at have overskredet den maksimalt tilladte benzin gennemstrømning på 100kg/timen, men efter at være blevet advaret af FIA's Fabrice Lom, under løbet, reducerede Red Bull flowet fra omgang 8 til 16.

Det resulterede i tab af motoreffekt, og kombineret med det faktum, at Red Bull mente, at sensoren ikke gav den korrekte aflæsning, skiftede teamet til deres egen fuel-flow-sensor.

FIA's Mr. Lom  fortalte os, at vi brugte for meget benzin. Det var vi uenige i, sagde Red Bull's tekniske chef, Newey.

Ingen teams ønsker en retslig kontrovers, hvor man skal forsvare sig selv, så hvis du kan indordne dig under deres ønsker, selvom du er uenig, så gør du det. Og det var hvad vi gjorde.

Men faktum er, og det var evident, at hvis vi fortsatte med at indordne os, så ville det koste placeringer (altså fortsætte med at bruge FIA's godkendte Gill-sensor red).

Appellen bliver muligvis afgjort i morgen tirsdag. Eller i hvert fald inden det kinesiske Grand Prix i weekenden.

Yderligere information

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information