- Detaljer
- Kategori: Motor
- Publiceret: Mandag, 20 februar 2017 11:54
- Skrevet af John Stæhr
Miljørigtige vejskilte - sparer brændstof og co2
Skiltning tilpasset moderne grønne biler
Forvarselsskiltet 150 meter passede med at motorbremse fra 80 km/t til 50 km/t.
På en tur i Sverige mødte jeg sådanne skilte flere gange.
Det er en kendt sag, at Sverige er længere fremme med at køre grønt end vi er. Så da jeg mødte skiltet med 150 meter til et byskilt, slap jeg speederen - og brugte motorbremsen. Fra 80 km/t til 50 km/t på 150 meter. Det passede, for da jeg nåede byskiltet kørte jeg præcis 50 km/t. Nu vokser træerne ikke ind i himlen, for systemet passede overhovedet ikke, da jeg mødte det næste skilt - så det var altså helt tilfældigt - 150 meter skiltet var ikke sat der af grønne årsager. Men stammer sikkert fra da svenskerne skulle vænne sig til byskiltene.
Oplagt sparemulighed
Men det er jo oplagt med disse skilte i den grønne sags tjeneste. Vejskilte der passer til moderne bilers virkemåde. Når man møder skiltet, slipper man spederen og motorbremser. Det kunne give store besparelser over hele landet. Tilmed ville det gavne overholdelsen af hastighedsgrænserne. Det ville også være en stor gevinst, hvis man på motorvej satte forvarsels-skilte der markerede 250 meter til 110 km/t - skilte.
Moderne biler lukker helt for brændstoffet, når man letter foden fra speederpedalen. Bruger overhovedet ikke brændstof. Det man kalder" fuel-cutoff". Både diesel og benzinbiler har denne funktion.
Der er ufattelig mange steder i Danmark, hvor man kommer med 80 km/t og skal bremse ned til 50 km/t. Hvad enten det er byskilte, eller 50 km skilte.
Placering af skilte kan give store besparelser
Hvis man så yderligere tænker på det forhold, at en bil bruger mindre brændstof, når man accelererer ned ad bakke. Og bremser bedre, når man motorbremser op ad bakke. Så vil der kunne opnås yderligere benzin- og diesel-besparelser. Jeg tænker her på placeringen af f.eks. byskilte. Mange skilte skal flyttes nogle få meter, for at opnå denne effekt. Det samme ved ophævelse af hastighedsgrænser. I dag har ingen tænkt på denne mulighed. Og mange skilte står dårligt placeret set fra et miljøsynspunkt.
I Sverige mødte jeg 100 meter - 150 meter og 250 meter skilte. Flere passede med motorbremsning, men desværre ikke alle. Men det kunne de jo komme til i Danmark.
Hvad der skal stå på skiltene afhænger af, om det går op eller ned ad bakke - eller om det er plan vej.
Besparelserne kunne være over 13 millioner kilometer om året. Eller næsten 900 bilers årlige kørsel. Hvor der ikke bliver brugt en eneste dråbe brændstof.