Plug-in hybrid biler boostede el-bilsalget i Sverige i 2013

elbil på benzin
Opel Ampera Plug-in hybridbilen kører på el eller benzin.  Foto: John Stæhr

I Sverige sælges der dobbelt så mange plug-in hybridbiler - der kan køre både på el og benzin - end der totalt sælges el-biler i Danmark. I praksis kører man mest på el i plug-in hybridbiler, da undersøgelser har vist, at de flestes daglige kørselsbehov er på ca. 50 km.. Den rene elbil giver problemer, hvis man skal køre længere end det. Begge typer el-bil oplader batterierne ved stikkontakten.

Mens el-bilsalget i Danmark ikke rigtig flytter sig, er situationen en ganske anden i Sverige. Per 1. december 2013 var der solgt 435 elbiler i Danmark, heraf 6 Plug-in hybridbiler.
I Sverige var der tilsvarende solgt 1.666 elbiler. Heraf 946 plug-in hybridbiler.

Den store forskel på Danmark og Sverige er afgifterne på plug-in hybridbilerne. Som er rasende dyre i Danmark. Politikerne har nemlig ikke fået taget sig sammen til at fjerne registreringsafgiften. Til gavn for miljøet.

Plug-in hybrid biler udleder 50 - 75 % mindre CO2 end en almindelig bil. Det vurderer Trafik-teknologigruppen's projekt,  som Trafikstyrelsen har givet tilskud til.
I regeringens klimaudspil, Klimaplan 2013, ville man fritage plug-in-hybridbiler for afgift.  Men det er ikke sket.

Toyota plug-in hybridbil
Volvo V60 Plug-in Hybridbil    Toyota Prius PHEV Plug-in      Opel Ampera plug-in     
Fotos: Volvo, Toyota og John Stæhr.       

I Sverige er det først og fremmest Volvo V60 Plug-in Hybridbilen der sælger. Den koster lige nu 999.000 kr. i Danmark - men uden afgift ville den kunne fås for 417.900. Men også  Toyota Prius PHEV  sælges godt i Sverige. Vi ville kunne købe den for ca 300.000 kr. hvis afgiften blev fjernet - lige nu er den usælgelig til en pris på 570.000 kr..
Toyota'en uden afgift vil kun koste en lille smule mere end de rene el-biler, Nissan Leaf til 254.000 kr., eller Peugeot iOn til 276.000.

Men i modsætning til disse, er plug-in hybridbilerne meget mere anvendelige  For når strømmen er brugt, så kører man bare videre på benzin. Netop rækkevidden er skyld i at e-bilerne klarer sig så dårligt over alt.

I den kommende tid vil der komme flere plug-in hybridbiler på markedet, bare ikke i Danmark. Opel Ampera er den eneste man kan købe her. 6 har købt en i 2013, men prisen på 600.000 kr. er alt for høj, når den ville kunne fås for ca. 300.000 uden afgift.  Toyota Prius PHEV ville også kunne fås i Danmark, hvis afgiften forsvandt. Lige nu har Toyota opgivet at markedsføre den.

Her på Tv-fredensborg.dk har vi prøvet begge typer biler. Så længe batterierne i el-bilerne ikke har flere kilometer i sig end i dag. Vil salgstallene vedblive med at være lave. Plug-in hybridbilerne er et reelt alternativ til benzin og dieselbilerne. Og vil derfor være et naturligt valg for de miljøbevidste bilister. Hvis afgiften blev fjernet.

Der er som sagt solgt 6 Opel Ampera plug-in hybridbiler i Danmark. I sverige blev det til 577 solgte Volvo  V60 Plug-in. Og 350 stk. Toyota Prius PHEV.

I Norge sælges der rigtig mange elbiler. Men der har man begunstiget dem så meget, at det ikke er særlig sandsynligt, at de danske politikere vil se den vej, for at få flere elbiler på vejene i Danmark.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information