- Detaljer
- Kategori: Motor
- Publiceret: Fredag, 04 april 2014 14:29
- Skrevet af John Stæhr
Kevin Magnussen i Bahrain F1 Grand Prix
- danske sommer-varmegrader i vente
Kevin Magnussen Foto: McLaren
Da McLaren manglede hurtighed i Malaysia, lød forklaringen på ekstrem varme. Der gav store problemer med dækkene.
Det bliver ikke noget problem for Kevin Magnussen i weekendens Formel 1 Grand Prix i Bahrain. Vejrmeldingen lyder på skyfri himmel og 20 til 26 graders varme.
Løbet køres i mørke
Under selve løbet søndag kl. 17 - dansk tid, er det mørkt i Bahrain. En stor fordel for dækkene, at solen ikke bager ned på asfalten. Løbet køres nemlig efter mørkets frembrud i kunstig lys.
Se også billedserien fra fredagens træning - McLarens egne pressebilleder her på Tv-fredesnborg.dk
Læs Kevins udtalelser efter kvalifikationen som nr. 8
For varme bagdæk
Kevin Magnussen og hans McLaren team har hidtil haft problemer med for høj temperatur på bagdækkene. Hvilket tyder på dårlig balance i bilen. Hvis den overstyrer (styrer med bagenden), bliver dækkene for varme. Hvis teamet så øger downforce på bagvingen (øger trykket på hjulene), får de lavere fart på langsiderne.
Tider Gulf Air Bahrain Grand Prix 2014
1. fri træning Fre 13 - 14,30
2. fri træning Fre 17 - 18,30
3. fri træning Lør 14 - 15,00
Tidtagning Lør 17 - 18,00
Løbet Søn 17 - 19,30
Hvis du ikke har tv-muligheder, så kan du følge Kevin Magnussens arbejdsdage live
her på dr.dk
Gulf Air Bahrain Grand Prix 2014 officielle hjemmeside.
Sand på banen
Circuit of Bahrain har ry for, at der kan fyge sand ind på banen. Vejrmeldingen lover 5-8 sekundt meter vind. Altså let til jævn vind. Så mon ikke sandet bliver liggende uden for banen.
Et udbredt problem med racerdæk er, at de bliver så bløde på slidbanen (klistret), at de samler grus og sten op, og altså også sand. Hvis raceren ryger uden for banen i gruset, kan det blive nødvendigt at køre pit og få "rene" dæk på.
Skruer baglæns - er slang i motorsport for tilbageskridt
I Malaysia skuffede McLaren teamets forsøg med en ny frontvinge. Så de måtte køre med den de brugte i Australien. Igen er det en balance mellem speed på langsiderne kontra speed i svingene.
Nogle vil nok synes, at de da må kunne forbedre bilerne. Det gør de skam også. men problemet er, at det gør de andre teams også. Så de skal virkelig samle de vises sten op. For at indhente det forspring som Mercedes og Red Bull har fået.
De tekniske F1-regler "formlen" er ændret radikalt i 2014
Det er helt nyt anderledes reglement for Formel 1 - en ny "formel" - så det er lidt af et lykketræf at ramme det rigtige setup inden sæsonen starter. Det har Mercedes og Red Bull gjort. Og så halter de andre bag efter, mange gange resten af sæsonen.
Racerbilen er afgørende for resultaterne
Uanset hvor dygtig man er som kører, så nytter det ikke noget, hvis man ikke sidder i en konkurrencedygtig bil. I 2013 fik McLaren ikke en eneste podie placering, for første gang i 37 år. Derfor vendte den gamle "mester" Ron Dennis tilbage i ledelsen af McLaren inden sæsonen 2014. Og altså som chef for Kevin Magnussen. Som så omgående skaffede Ron Dennis en podieplads som nr. 2 (foreløbigt resultat). Det er den slags der løfter et team til skyerne i det nye år, efter en meget mager sæson.