- Detaljer
- Kategori: Motor
- Publiceret: Torsdag, 17 april 2014 12:49
- Skrevet af John Stæhr
Podieplads til Kevin Magnussen i Kina godt for fødevareministeren?
Kan regnvejret hjælpe Kevin Magnussen til sejr, og gavne pølsesalget i Kina?
Foto: McLaren
Hvis Kevin Magnussen sensationelt får en top-placering i det Kinesiske Grand Prix i weekenden. Kan det sikkert gavne den danske fødevareeksport.
Fødevareminister Dan Jørgensen rejser, få dage efter Formel 1 løbet, til Kina for at forhandle en aftale på plads, om salg af danske pølser til Kina. Aftalen vil betyde flere arbejdspladser på de danske slagterier. En af grundene til at Kineserne er åbne for danske fødevarer er dyrevelfærden i Danmark. En sejr til Kevin Magnussen vil sætte yderligere fokus på Danmark i Kina.
Hvordan er Kevin Magnussens chancer så for en podieplads i 2014 Chinese Grand Prix?
Der er ligheder med hans sensationelle debut i Australien, hvor K-Mag fik en andenplads. Under tidtagningen regnede det kraftigt.
I Kina ventes (DMI torsdag 17/4) der regnvejr hele lørdagen, hvor der køres kvalifikation, som afgør startplaceringerne. I Australien startede Kevin Magnussen helt oppe foran som nr. 4. Startplaceringen er helt afgørende for om man får succes i motorløb.
Det er tydeligt at Kevin Magnussen har denne særlige følsomhed i kroppen, der gør at han kører lidt stærkere end de fleste, på den glatte bane i regnvejr.
Jeg spurgte en gang Kurt Thiim, der blev tysk mester i Formel 3, hvorfor han var så hurtig i svingene. "Jeg har det min bagdel", svarede han (han brugte et andet ord på syngende sønderjysk).
Hvad taler så imod, at den danske Formel 1 stjerne får en topplacering. McLaren har helt tydeligt haft problemer med airdynamikken i racerene. I Shanghai kan det blive vanskeligt at få sat bilen optimalt op. Der er mange forskellige typer sving, som stiller store krav til racerens "downforce". Der er lange kurver, som næsten kan betegnes som karruseller. En udfordring for især venstre fordæk. Desuden den længste langside i Formel 1. Hvor hastigheden vil blive meget høj. En vanskelig balance for McLaren i 2014 Chinese Grand Prix.