Kevin Magnussen - Fomel 1 appelsag, svært for Red Bull

Kevin Magnussen - Formel 1 appelsag, svært for Red BullVinder  Daniel Ricciardo fra Red Bull Racing sin andenplads tilbage, som han kørte sig til i Australiens Grand Prix, men blev diskvalificeret fra. Når FIA har behandlet teamets anke?

Hvis han gør, så ryger Kevin Magnussen ned på 3. pladsen - og mister 3 VM-point. Men det ligger ikke lige for - at det sker.

Kevin Magnussen Foto: McLaren

Hvis man har kørt race, som jeg har, kender man alt til disse tekniske diskussioner. Næsten al motorsport har tekniske regler, der begrænser på en eller anden måde.
Og disse forklaringer kender vi alle der har kørt løb. Når nogen er gået helt ud til kanten af reglerne.

I sagen fra Australiens Grand Prix handler det i virkeligheden om en meget simpel ting. For at begrænse motorydelsen, og gøre Formel 1 mere grøn, har FIA indført en begrænsning af den mængde benzin, som må tilføres motoren.

Begrænsnings-reglen siger, at der på intet tidspunkt må være et større benzinflow (gennemstrømning) til motoren end svarende til 100 Kg. benzin i timen. Og man må ikke bruge mere end 100 kg. brænstof per løb.

FIA's regler:
Cars may use no more than 100kg of fuel in each race (with the power unit regulations stipulating that fuel flow must not exceed 100kg/hour). Drivers exceeding the fuel limit during a race will be immediately excluded from the race results.

FIA har desuden homoligeret én bestemt "Fuel Sensor", af fabrikatet Gill's "Ultrasonic Fuel Flow Meter". Det er den eneste der må bruges. Det siger reglementet. Og det gælder alle teams. Red Bull brugte deres egen sensor, fordi FIA's godkendte ikke var tilfredsstillende - og det må man ikke.  Men FIA's sensor var jo ens for alle teams.

Efter løbet konstaterer FIA's dommere så, at Red Bull havde haft et større fuel-flow end tilladt efter FIA's regler. Og så skal de efter reglerne diskvalificere bilen.

Og så kan man spørge, hvorfor tilkaldte de ikke FIA'S dommere, for lovligt at få løst problemet inden løbet? De var jo til stede under hele løbsdagen. Hvorfor satte de ikke en ny Gill sensor på - det kunne jo være en fejl ved sensoren - i stedet for den som, ifølge deres forklaringer, var ustabil? Og hvorfor var der ingen af de andre teams, der havde de samme problemer med Gill-sensoren?

Hvis man bruger en sensor der giver mere benzin til motoren, så får man flere heste, og altså en stor fordel. Mere benzin og luft til motoren giver flere hestekræfter. På en almindelig bil måles ilt-indholdet i udstødningen, og elektronikken tilfører mere eller mindre benzin. Tilfører man mere benzin, kan man tilføre mere luft - og dermed mere ilt. Og altså få mere power ud af motoren.
I den mindre Formel 3 klasse begrænser man i stedet lufttilførslen.

FIA siger, at Red Bull ignorerede en anmodning om, at nedsætte mængden af benzin pr. time under racet i Australien.

Hvis den slags regler skal give nogen mening. Så må FIA være ben-hårde, og slå ned systematisk, ellers flyder det hele. Det var det man gjorde i Australien. For ellers kan alle de mange forklaringer vinde indpas. Og så er reglerne værdiløse. Motorsport er forklaringernes holdeplads.

Så med mindre der går "motorsports-politik" i det, det er set før, så er det svært at se hvordan Red Bull vil få omstødt dommen fra Australien.

Man skal dog huske, at Red Bull Racing og Sebastian Vettel  er regerende verdensmestre fra 2013. Både i konstruktørernes- og kørernes F1 mesterskab.
Red Bull kører med fransk Renault motor.

Sensoren det hele drejer sig om.
Gill's "Ultrasonic Fuel Flow Meter" - som Red Bull's appelsag handler omGill's "Ultrasonic Fuel Flow Meter" - som Red Bull's appelsag handler om. Den er et helt afgørende komponent i det nye mere grønne Formel 1 reglement. Som alle teams skal køre med.

Og som kun Red Bull tilsyneladende har mistillid til.   FIA's kontrol efter løbet i Australien viste, at den overskred den tilladte mængde benzin i timen.

Gill skriver i en pressemeddelelse, at sensoren har gennemgået et omfattende testprogram. Som har involveret flere Formel 1 teams. Disse har givet tilbagemeldinger under testperioden. Forud for Formel 1 2014 premieren i Australien.

FIA har valgt et tredjepart firma til at håndtere calibreringen af sensoren. Altså at indstille den, så den kun tillader gennemstrømning af 100 kg benzin i timen - på et hvilket som helst tidspunkt under løbet.

Red Bull har sagt, at de har nye beviser, som de vil fremføre ved appel-høringen mandag. Og at de mener, at have en god sag.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information